Vytvoření léčebného prostředí plného naděje a zázraků – to je inspirace, která stála za návrhem nové nemocnice, která brzy přivítá některé z vážně nemocných pacientů, jejich rodiny a samozřejmě zdravotníky, kteří o ně pečují.
„Nemocnice se hodně změnily, i nadále se mění a stále více se stávají prostředím podporujícím zdraví. Díky bohu jsme se posunuli od standardních světle zelených a žlutých odstínů, které byly ve všech nemocnicích stejné,“ říká Elina Laitinen, designový specialista KONE.
Výtah může být mnohem víc, než šedá krabice na laně. A pokud jde o nemocné děti a osoby, které o ně pečují, pak by také měl být i něčím víc.
„Když jsme začali přemýšlet o tomto projektu, uvažovali jsme o výtahu jako o komplexní věci, vše musí ladit: zvuk, osvětlení, materiály,“ říká Elina.
„Přišli jsme se zcela novými řešeními. Od začátku nám bylo jasné, že výtahy budou potřebovat nepřímé osvětlení tak, aby pacienti upoutaní na lůžku nebyli vystaveni přímému světlu, když vjedou do výtahu.“
Umělci pracující se sklem v akci
Materiály a jejich zpracování jsou velmi důležité při vytváření konkrétního prostředí, stejně jako osvětlení a zvuk. To platí pro výtah stejně jako pro jakýkoliv jiný prostor. Ale v nemocničním prostředí se k estetickým hlediskům přidává několik faktorů, na které je třeba brát zřetel. Jde o přísné požadavky týkající se například vhodných materiálů.
Materiály musí být odolné, aby vydržely časté používání a nevyhnutelné nárazy a údery, které souvisí s přepravou nemocničních lůžek a jiného vybavení. Také se musí snadno čistit, aby se zamezilo šíření bacilů, což je u trojrozměrných materiálů náročná výzva. Podlahové materiály musí být voleny tak, aby se minimalizováno nebezpečí uklouznutí, musí odolávat častému mytí a musí být dostatečně hladké, aby mohli pacienti pohodlně lehat do postele a vstávat z nich.
„Současně jsou zde požadavky přístupnosti z hlediska výšky a rozmístění různých prvků v kabině výtahu, jejich velikosti atd. A proto jsme například museli použít tradiční tlačítka, i když je jejich čištění obtížnější,“ říká Elina.
A líbivost je samozřejmě vždy důležitým designovým hlediskem.
„Sklo je úžasný materiál, protože když jej doplníte zrcadly, saténem, potiskem nebo něčím jiným, vždy získáte jiné efekty. Sklo odráží okolí a světlo a vytváří pocit prostoru,“ říká Elina a dodává, že KONE těsně spolupracovala s dodavatelem skla v Itálii a společně vytvořili jedinečné stěny výtahů. Použité metody zahrnovaly digitální potisk skla, vložení barevných fólií mezi vrstvy skla a zrcadlové sklo.
„Byli jsme mezi prvními, kteří používali sklo upravené těmito způsoby ve stavebnictví,“ říká Elina.
Kouzlo Moomin
Ve fázi konceptu začal tým KONE také se standardním výtahem a zkoušel ozdobné pásky a další jednoduchá řešení pro doplnění designových prvků v kabině. Zatímco firmy SARC Architects a Architect Group Reino Koivula, Inc. odpovídaly za celkový návrh nemocnice, včetně výtahů, tým KONE vytvářel prototypy, které tyto firmy pak přezkoumávaly.
Návrh celé nemocnice se inspiroval pohádkami Moomin finské autorky Tove Janssonové, z nichž mnoho je plných přírodních prvků – ostrovy, lesy, moře, hvězdy, a často pojednávají o obtížných tématech, jako je přátelství, ztráta a odpuštění. Přesto často končí dobrodružství optimistickým a uklidňující, závěrem.
Pokud se chcete o New Children's Hospital dozvědět více, podívejte se na internetové stránky Moomin Characters.